Friday, April 29, 2011

Doa 4

Doa Ketika  Hampir Putus Asa dengan Kehidupan
Ya Allah, dengan pengetahuanMu akan yang ghaib dan kemampuanMu dalam menciptakan. Hidupkanlah aku selama Engkau mengetahui bahawa kehidupan itu lebih baik bagiku. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon rasa takut kepadaMu pada waktu sembunyi dan terang-terangan. Dan aku memohon kepadaMu dapat berkata yang benar pada waktu sedang rela dan marah. Dan aku memohon kepadaMu sederhana pada waktu kaya dan miskin. Dan aku memohon kepadaMu nikmat yang tidak akan habis. Dan aku memohon kepadaMu kesenangan yang tidak ada putusnya. Dan aku memohon kepadaMu rela menerima setelah takdirMu yang telah berlaku. Dan aku memohon kehidupan yang baik setelah kematian dan kebahagian melihat wajahMu dan kerinduan kepada perjumpaan denganMu, tanpa bahaya dan membahayakan dari fitnah yang menyesatkan. Ya Allah, hiasilah kami dengan hiasan keimanan dan jadikan kami orang yang memberi petunjuk yang telah mendapat petunjuk. (HR. An-Nasa'i dan Ahmad)

 Doa Supaya Perkara Dimudahkan
Nabi Musa berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, Supaya mereka faham perkataanku. (Surah Taha: 25-28)

No comments:

Post a Comment