Tuesday, February 14, 2012

TiPs TeMuDuGa

Tips Temuduga Untuk Jawatan Pentadbiran: Jika Ditanya soalan,"Kenapa Anda Memilih Kerja Yang Tidak Sesuai Kelayakan Anda Dan Tidak Sama Dengan Bidang Pengajian Anda?" .. Cuba Jawab Begini : Tuan, Antara Kekuatan Yang Ada Pada Diri Saya Adalah Untuk Mencuba Sesuatu Yang Baharu Dan Sentiasa Bersedia Untuk Belajar Sesuatu Yang Baharu.. Dan Saya Tidak Akan Membiarkan Diri Saya Untuk Tidak Bekerja Serta Saya Juga Tidak Memilih Kerja. Segala Tugasan Yang Bakal Diberikan Kepada Saya Akan Saya Laksanakan Dengan Penuh Amanah Dan Bertanggungjawab. Tuan, Pada Pandangan Saya, Kelayakan Atau Bidang Pengajian Hanya Merupakan Satu Pembelajaran Kepada Graduan Dalam Proses Mencapai Kematangan Dan Jati Diri.. Kecuali Kerja-Kerja Dalam Bidang Teknikal Seperti Jurutera, Kedoktoran. Kerja-Kerja Berkaitan Teknikal Adalah Sangat Wajar Mendapatkan Calon Yang Mempunyai Kelayakan Dan Bidang Yang Seiring Dengan Pekerjaannya. Bagi Saya, Sekiranya Pekerja Yang Dilantik Tidak Sama Bidang Atau Pengajiannya, Tidak Menjadi Satu Kesalahan Asalkan Pekerja Itu Sanggup Untuk Belajar Sesuatu Yang Baru Serta Sanggup Untuk Menghadpi Cabaran Di Alam Pekerjaan.
err...td xde la jwb pnjg mcm ni, but a similar one...i just said, yes i don't hv any experience nor any knowledge in this area...but what i know is i need to work to gain experience and i'm ready and willing to learn a new thing...and he said "GOOD!
Tips Untuk Fresh Graduate: Kalau ditanya pengalaman kerja.. Jawab begini.. Tuan, saya baru ajer Grad dari tempat belajar.. Pengalaman kerja belum ada lagi.. Tp pengalaman hidup tu banyak.. Jika saya diterima bekerja di tempat tuan, saya akan gunakan pengalaman hidup saya ni untuk memberikan yang terbaik untuk jabatan tuan.. (Pengalaman seorang rakan yang berjaya dalam temuduga di salah sebuah syarikat yang ternama)
sumber: facebook/jawatan kosong kerajaan 

No comments:

Post a Comment